welkom bij

Autisme Digitaal

Kwaliteitscriteria



Inhoud

  • De informatie is accuraat en volledig.
  • De informatie op de website is goed leesbaar en begrijpelijk voor iemand van gemiddeld niveau.

    De meeste mensen die informatie zoeken op internet kunnen geen gespecaliseerde teksten lezen. Vermijd daarom technisch taalgebruik en complexe zinnen. Het expertisecentrum Accessbility heeft een handige tool om het leesniveau van een tekst te bepalen.

  • Bij medische informatie wordt altijd vermeld wat de mate van bewijs hiervoor is.
  • De content is up-to-date of het is duidelijk dat het gaat om gedateerde informatie.

    Voor elke website geldt dat het belangrijk is de informatie op de site up-to-date te houden. Dit is echter nog belangrijker voor websites met informatie over (geestelijke) gezondheid. Ontwikkelingen op dit gebied gaan snel. Ook een teken van kwaliteit is dat nieuwe informatie die beschikbaar komt, snel wordt toegevoegd.


Betrouwbaarheid

  • De doelstelling en doelgroep zijn duidelijk.

    Dit is van belang zodat bezoekers de intentie van de makers begrijpen. Zijn zij uit op winst, promoten ze een product, of hebben ze een non-profit doel, welke dan?

  • De gebruikte bronnen worden vermeld
  • Er is duidelijk wie de auteur is en wat diens kwalificaties zijn.
  • Het is duidelijk wanneer de informatie voor het laatst is geüpdatet.
  • Er is een disclaimer die de beperkingen van de informatie aangeeft.
  • Er wordt geen commercieel product of service gepromoot.

Vormgeving

  • De content is overzichtelijk en prikkelarm vormgegeven.
  • De content kan goed worden weergegeven op mobiel, tablet en desktop.
  • De centrale boodschap wordt niet alleen visueel maar ook in tekst gecommuniceerd.

Interactie

  • De content is gemakkelijk te benaderen en te gebruiken.
  • Het is mogelijk feedback te geven op de content en snel in contact te komen met de beheerder.

Websites

  • De website geeft informatie over cookies en heeft een privacy policy.

    Sinds 2012 zijn webmasters wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. Niet juridisch verplicht, maar wel wenselijk, is een privacy policy waarin je uitlegt hoe je omgaat met bijvoorbeeld emailadressen die je krijgt via een webformulier.

  • Er is duidelijk hoe de website gefinancierd is.
  • De website geeft informatie over het redactiebeleid en de criteria voor de selectie van content.
  • De website voldoet aan de webdesign standaarden van W3C.

    Het World Wide Web Consortium (W3C) is de internationale gemeenschap die standaarden voor websites vaststelt.

  • De navigatie in intuïtief en er is een zoekfunctie.

    Op een goed ontworpen website is alle informatie snel te vinden via het menu. Het menu is overzichtelijk opgebouwd en heeft niet te veel lagen. De site is doorzoekbaar zodat gebruikers niet volledig van het menu afhankelijk zijn.

  • Links verwijzen naar werkende of gearchiveerde content.

Bronnen

Chiou, W. C., Lin, C. C., & Perng, C. (2010). A strategic framework for website evaluation based on a review of the literature from 1995–2006. Information & management, 47(5), 282-290.

Commission of the European Communities, Brussels. (2002). eEurope 2002: Quality criteria for health related Websites. J Med Internet Res, 4(3), E15.

Eysenbach, G. (2002). Infodemiology: The epidemiology of (mis) information. The American journal of medicine, 113(9), 763-765.

Nuhoğlu Kibar, P., & Akkoyunlu, B. (2017). Fostering and assessing infographic design for learning: the development of infographic design criteria. Journal of Visual Literacy, 1-18.

Stones, C. & Gent, M. (2015). The 7 G.R.A.P.H.I.C. principles of public health infographic design: a new set of evidence-based guidelines to help the production & commissioning of health infographics for use with the general public. University of Leeds, Arts & Humanities Research Council, Public Health England.

Zhang, Y., Sun, Y., & Xie, B. (2015). Quality of health information for consumers on the web: a systematic review of indicators, criteria, tools, and evaluation results. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(10), 2071-2084.